www.ikmaakmezorgen.nl
Provinciale Zeeuwse Courant - zaterdag 20 december 2003

Kramer opent aanval op Delwaide

Door Rinus Antonisse

MIDDELBURG - De Antwerpse havenbaronnen - en met name schepen Leon baron Delwaide - frustreren de discussie over de Ontwikkelingsschets, die eind 2004 voor het Scheldebekken wordt vastgesteld. Hun gedrag is bij het onfatsoenlijke af. Tijdens overleg plegen ze vooral obstructie.

Deze felle uitval naar de Antwerpse bestuurders deed gedeputeerde M. Kramer (PvdA, Deltawateren) vrijdag in de Statenvergadering. Hij maakte duidelijk dat Antwerpen maar één doel voor ogen staat: een verdere, derde verdieping van de Westerschelde er hoe dan ook door drukken. ,,Ze nemen daarbij stellingen in die op het randje van het betamelijke liggen``, aldus Kramer.
De gedeputeerde beklemtoonde dat bij het opstellen van de Ontwikkelingsschets verruiming van de vaargeul in de Westerschelde niet exclusief voorop staat. Veiligheid, toegankelijkheid en natuurlijkheid van het Scheldebekken moeten gelijkwaardig worden onderzocht en afgewogen. Hoewel Zeeland op voorhand tegen een verdere verdieping is, praat de provincie toch zoveel mogelijk zonder vooringenomenheid mee bij de besprekingen over de schets, verduidelijkte Kramer.
Hij gaf aan dat de Antwerpse (haven)bestuurders er geen twijfel over laten bestaan waar ze op uit zijn: opnieuw verdiepen. ,,Ik maak me ongerust over de opstelling van Antwerpen en met name over de positie die baron Delwaide inneemt``, zei Kramer. Hij onthulde tijdens recent overleg van de zogenaamde adviserende partijen, op het punt te hebben gestaan de vergadering te verlaten vanwege het Antwerpse gedrag. ,,We moeten ons afvragen of het nog wel terecht is dat we aan tafel blijven zitten.``
De gedeputeerde onderstreepte dat het traject dat voor het maken van de Ontwikkelingsschets is uitgezet (waarvoor projectbureau Proses is opgetuigd), gevoelig ligt en niet zonder risico`s is.
,,De opstelling van Antwerpen voedt het wantrouwen in Zeeland, alsof er ergens anders al tot verdieping is besloten. Ik ben ongerust over de gang van zaken.``
Bijna alle woordvoerders zetten vraagtekens bij het idee voor een verbinding tussen Wester- en Oosterschelde: de Overschelde. Zonder dit idee meteen af te schieten, liet Kramer weten dat het aanleggen van een verbinding getoetst moet worden aan de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen, met name wat de gevolgen voor de Oosterschelde betreft.
,,De toets moet snel uitgevoerd worden, dan blijkt wel dat de Overschelde volgens de richtlijnen niet kan en dus afgevoerd kan worden.`` In de Ontwikkelingsschets moet nadrukkelijk de toekomst van Vlissingen-Oost als voorhaven worden meegenomen, als alternatief voor verdere havenontwikkeling van Antwerpen, zei Kramer. Daar hoort ook bij onderzoek naar de gevolgen die dat voor het achterland (verbindingen weg, spoor, water) heeft. ,,Die achterlandverbindingen moeten trouwens ook onderzocht worden voor Antwerpen en Zeebrugge``, aldus de gedeputeerde.