www.ikmaakmezorgen.nl

PZC, 31 januari 2008

Antwerpen wil haast met Saeftingedok

door Ben Jansen

ANTWERPEN - De eerste containerschepen moeten in 2013 afmeren in het Saeftingedok, de nieuwste uitbreiding van de haven van Antwerpen.

De containeroverslag groeit zo sterk dat deze nieuwe insteekhaven op de linkeroever van de Schelde, op een steenworp afstand van de Nederlandse grens, dan al nodig is.

Tijdens een presentatie van de toekomstplannen van de Antwerpse haven wilden schepen Marc Van Peel en directeur Eddy Bruyninckx niet zeggen welke afmetingen of welke overslagcapaciteit het Saeftingedok moet krijgen. Er worden allerlei varianten bestudeerd. Later dit voorjaar wordt bekend welke.

Dat Antwerpen vaart wil zetten achter de nieuwe containerhaven, heeft te maken met de ontwikkelingen in de wereld van de stalen laadkisten. Antwerpen behandelt elk jaar een miljoen containers meer dan het jaar ervoor (in 2007 ruim acht miljoen). Vergeleken met haar West-Europese concurrenten groeit de containeroverslag in Antwerpen het sterkst (16,1 procent, tegen 12,5 procent in Rotterdam en 10 procent in Hamburg).

Het succesverhaal containeroverslag laat zien dat de capaciteit van het ruim twee jaar geleden in gebruik genomen Deurganckdok over vijf jaar volledig is benut. Daarbij tekende Van Peel aan dat de prognoses van het Antwerpse havenbedrijf doorgaans moeten worden bijgesteld. In positieve zin.

De economische groei in het Verre Oosten brengt met zich mee dat de stroom containers met bestemming Europa aanzwelt. Antwerpen heeft zich voorgenomen er een graantje van mee te pikken. Het havenbedrijf maakte bekend dat een aantal rederijen Antwerpen heeft uitgekozen als eerste Europese aanloophaven. Dit jaar gaat Antwerpen zich nadrukkelijk in China presenteren. Met de motto's 'Antwerpen, de snelste weg naar Europa' en 'Wij zijn absoluut congestievrij'.

Dat laatste zal niet iedereen die regelmatig over de Antwerpse Ring rijdt, grif beamen. Toch is maar een kwart van de vrachtwagens die er rijden onderweg van of naar de haven. Pogingen om meer goederen per binnenvaartschip of per trein te laten vervoeren, zetten nog niet echt zoden aan de dijk.

Filevorming op het water kan worden verholpen met een tweede zeesluis op de linkeroever om de Kallosluis te ontlasten. Antwerpen rekent erop dat de Vlaamse regering er snel geld voor vrijmaakt.


Terug naar Startpagina
Terug naar Krantenartikelen
Terug naar Ikmaakmezorgen-artikelen

Het Havenbedrijf Antwerpen zet in op een snelle ontwikkeling van een nieuwe containerhaven, het Saeftingedok, op een steenworp afstand van de grens.


Commentaar van de webredacteur:


Met verbazing lees je dit soort berichten, want in de Ontwikkelingsschets staat niets daarover. Dat zou moeten, want zo'n extra dok heeft een enorme invloed op de stroming en de hoogwatercurve in de Bovenschelde.

Er wordt ons steeds voorgehouden dat de Ontwikkelingsschets een evenwichtig document is, waarmee de toegankelijkheid van de Zeeuwse en Vlaamse havens tot 2030 gewaarborgd is. Met dit bericht wordt weer eens geïllustreerd dat de Ontwikkelingsschets helemaal niet een gebalanceerd beleidsstuk is. De onbalans geldt ook voor het ontpolderen en de veiligheid tegen overstromen.